Soviet Montage Video
FROM A TO Z
In plaats van een klassiek narratief volgt deze film een symbolisch schaakspel tussen twee ideologieën: kapitalisme en communisme. Wanneer het communisme 'onvermijdelijk' wint, stort de gehele wereldeconomie in — een spiegel voor zowel oosterse propaganda als westerse consumptie. Geen eind goed, al goed. Alleen conflict.
-----------------------------------------------------------------------------------
Instead of a traditional narrative, this film follows a symbolic chess match between two ideologies: capitalism and communism. When communism 'inevitably' wins, the entire global economy collapses - a mirror held up to both Eastern propaganda and Western consumerism. No happy ending. Just conflict.








INSPIRATIE
Voor de korte film 'Demokratiya' heb ik mij laten inspireren door de Sovjet Montage Theorie uit de jaren 1920. Filmmakers zoals Sergei Eisenstein en Dziga Vertov onderzochten hoe betekenis ontstaat door montage. Films als 'Battleship Potemkin' en 'Man with a Movie Camera' zijn fundamenteel geweest voor de hedendaagse montage-technieken. Hoewel de films dankzij de ideologische propaganda niet geheel objectief zijn, geven ze een scherp inzicht in het revolutionaire denken van die tijd en laten ze zien hoe krachtig montage als politiek en artistiek middel kan zijn.
Vanwege mijn eigen historische fascinatie vond ik het enorm interessant om me te verdiepen in deze oude filmstroming en er uiteindelijk een korte film over te maken. Een film die, net als zijn voorgangers, gebruik maakt van zorgvuldige montage-technieken én propaganda bevat. Een artistieke keuze die ervoor gezorgd heeft dat de film (in ieder geval op YouTube) verboden is in landen als Rusland, China, Cuba, etc. Je zou dus kunnen stellen dat het doel van de film succesvol is ;)